Blog

طراحی بسته بندی محصولات مختلف و قوانین حاکم بر آنها

توسط در مقالات 26 آذر 1398

طراحی بسته بندی یکی از عوامل مهم در جذب مشتری است که در کنار کیفیت خوب محصول و بسته بندی باید به طراحی بسته بندی نیز توجه ویژه ای شود. اما در طراحی بسته بندی نیز مانند هر کار دیگری باید قوانین و مقررات مربوط به آن را در نظر گرفت. وقتی وارد یک فروشگاه می شوید با انواع و اقسام بسته بندی های مختلف اعم از بسته بندی مواد غذایی , بسته بندی مواد بهداشتی , بسته بندی وسایل و لوازم مختلف و … روبرو می شوید. در این میان این بسته بندی ها نیاز به طراحی مناسب دارند تا بتوانند شرایط نگهداری از محصول را در انبار و در قفسه های فروشگاه ایجاد نمایند. طراحی بسته بندی محصولات مختلف نیازمند رعایت مقررات و اصولی خاص می‌باشد. شرکت های طراح متخصص در طراحی بسته‌ بندی بر روی خلق برندها و برندینگ تمرکز می‌کنند و ایده های متنوعی برای این کار دارند.
اما باید برای طراحی بسته بندی محصولات خود به یک سری قوانین پایبند باشند.
در اینجا قصد داریم پارامترهای موثر در طراحی بسته بندی محصول را با‌هم بررسی کنیم:

سادگی و شفافیت در طراحی بسته بندی

وقتی به یک فروشگاه رفتید یک قفسه را به طور تصادفی انتخاب کنید و به محصولات داخل آن نگاهی بیندازید. این سوال را از خود بپرسید که
این محصول برای چه منظوری تولید شده است؟
نام برند و شرکت تولید کننده آن یا مارک آن چیست؟
پاسخ به این سوال باید برای شما ساده باشد زیرا طراحی بسته بندی محصول باید به گونه ای انجام شد که کاملا شفاف و واضح به این سوالات پاسخ دهد. اما در هنگام پاسخ به سوالات بالا در کمال ناباوری خواهید دید که پاسخ‌ به آنها کار دشواری است. بیشترین زمانی که مشتری وقت خود را صرف بازدید از محصولات داخل قفسه‌ها می کند ۴ ثانیه است. در این مدت شما محصولات زیادی را خواهید دید که نکات مثبت زیادی دارند اما برند مشخصی ندارند. در صورتی که برخی از بسته بندی ها جذاب بوده و عالی به نظر می رسند اما محصول داخل بسته بندی هیچ مفهومی برای شما به دنبال ندارد. مثلا شما ممکن است مواد شوینده را در بسته بندی های شبیه به آبمیوه پیدا کنید. این احتمال وجود دارد که کودکان آن را با آبمیوه های واقعی اشتباه بگیرند و برای آنها بسیار خوشمزه به نظر برسد. بسته بندی این محصول مشتریان را سردرگم می کند
و ممکن است آنها در انتخاب خود دچار خطا شوند.
بنابراین اولین و مهم ترین اصل در طراحی بسته بندی محصول شفاف سازی است.
قانون شماره یک را به خاطر بسپارید: در طراحی بسته بندی محصول و برند واضح باشید.

صداقت در طراحی بسته بندی

یک طراح مبتدی و غیر حرفه ای در طراحی بسته بندی محصول تلاش می کند تا محصول را به بهترین شکل ممکن روی بسته بندی به نمایش بگذارد. برای مثال تا به حال دیده اید که روی یک بسته بندی کلوچه ای بسیار خوشمزه غلطان در شکلات دیده می شود در حالی که درون بسته بندی یک بیسکوییت ساده با اندکی شکلات وجود دارد. این تصویر غیر واقعی مشتری را از محصول ناامید می کند زیرا وی گمراه شده است و همین مسئله باعث می شود تا فروش محصول به میزان زیادی کاهش پیدا کند و برند آن در نظر مشتریان بد جلوه کند. صداقت در طراحی بسته بندی محصولات بسیار مهم است زیرا خود شما زمانی که در حال خرید چیزی هستید انتظار دارید همان که روی جلد بسته بندی می بینید را داخل آن هم مشاهده کنید.
ما منکر زیبایی و شکیل بودن بسته بندی نیستیم
و شما می توانید از زرق و برق برای جلای بیشتر بسته بندی استفاده کنید اما صداقت را فراموش نکنید.
طراحی بسته بندی محصول باید به صورت نرمال و در حد معقول باشد و دروغین نباشد.
مشتریان شایستگی این را دارند که با آنها به صداقت رفتار کنید
و آنها را فریب ندهید.
این وظیفه اصلی شما به عنوان طراح بسته بندی محصولات مختلف است.

اصالت و اعتبار بسته بندی

به یادماندنی بودن یک محصول و بسته بندی آن یکی از مهمترین معیارها در طراحی بسته بندی است.
در هر نوعی شما صد ها محصول مختلف با برندهای مختلف خواهید دید که همه سعی در موفقیت در بازار رقابت را دارند و قصدشان جلب نظر مشتری است. اما اعتبار و اصالت چیزی است که وجه تمایز شما با دیگر برندها است. زیرا جوهره خلاقیت و تلاش اصالت است. خلاقیت و ایده پردازی در طراحی بسته بندی نیز بسیار مهم است. برای مثال اگر در بسته بندی های دیگر رقبا از رنگ های متنوع استفاده شده است شما می توانید متفاوت باشید و از رنگ سیاه و سفید استفاده کنید. به جای بسته بندی عمودی از بسته بندی افقی استفاده کنید و یا در طراحی بسته بندی از اشکال مختلف استفاده نمایید.
در یک جمله برای طراحی بسته بندی محصولات خود
• خاص عمل کنید
• پر رنگ جلوه نمایید
• و متفاوت باشید
در عین اینکه اصالت و درستی را رعایت می کنید می توانید به خوبی بدرخشید.

متریال و روش بسته بندی مناسب

برای داشتن یک بسته بندی خوب بهتر است از متریال اولیه مناسب استفاده کنید.
این متریال نباید گرانقیمت باشد زیرا در هزینه نهایی محصول تاثیر دارد و این می تواند مشتری را ناراضی کند. همچنین متریال بی کیفیت نیز ممکن است نتواند اهداف شما را به خوبی به نمایش بگذارد و از محصول مراقبت کند. پس انتخاب متریال مناسب برای بسته بندی نیز بسیار مهم است. همچنین روش بسته بندی نیز اهمیت زیادی دارد. امروزه برای بسته بندی از دستگاه بسته بندی استفاده می شود که به میزان زیادی دخالت نیروی انسانی در آن را کاهش داده است. برای سفارش ماشین بسته بندی مناسب برای محصول خود می توانید با صنایع بسته بندی پیروز پایور سپاهان تماس بگیرید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Open chat
    سلام
    چطور میتونم کمکتون کنم؟
    Powered by