Blog

نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی و تأثیر رنگ در آن

توسط در مقالات 26 آذر 1398

نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی کالاها و محصولات مختلف ازنظر
روانشناسی و زیبایی‌شناسی
قابلیت استفاده و کاربردی بودن
ایجاد واکنش‌های مختلف در افراد
موردبررسی قرار می‌گیرد. بسته‌بندی یکی از ابزارهای مهم در دنیای تبلیغات و بازاریابی امروز به شمار می‌رود و می‌توان تأثیر آن را در مخاطب به‌خوبی موردبررسی قرارداد. یک بسته‌بندی خوب می‌تواند نقش بسیار مهمی در برانگیختن احساست خریدار ایجاد کند و او را ترغیب به خرید محصول نماید. بسته‌بندی نقش‌های مختلفی بر عهده دارد. در اولین اقدام یک بسته‌بندی خوب باید بتواند نقش‌های زیر را به‌خوبی بر عهده بگیرد و این نقش‌ها شامل
نقش محافظتی از کالا و محصول داخل بسته‌بندی
توانایی قرار دادن و گنجاندن محصول ازنظر ابعادی و ظرفیت
کاربردی بودن و استفاده آسان و مناسب
ظاهر و جلوه‌ای زیبا در قفسه فروشگاه داشتن
برانگیختن احساسات مشتری
می‌باشد. یک بسته‌بندی باید بتواند تمامی نقش‌های گفته‌شده را به‌خوبی انجام داد و از پس آن‌ها برآید در غیر این صورت این‌یک بسته‌بندی خوب و ایدئال به شمار نمی‌رود.
در اینجا به بررسی نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی از سه منظر گفته‌شده می‌پردازیم:

نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی از منظر زیبایی‌شناسی و روانشناسی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در طراحی بسته‌بندی باید به آن توجه کرد مبحث زیبایی‌شناسی و روانشناسی بسته‌بندی است. در یک‌کلام ظاهر یک بسته‌بندی باید مناسب باشد و روش استفاده از آن از شکل و ظاهر بسته‌بندی مشخص باشد. هرگونه ابهام در ظاهر بسته‌بندی باعث می‌شود تا مشتری نسبت به خرید آن تردید پیدا کند. استفاده از رنگ‌های مناسب برای یک بسته‌بندی می‌تواند باعث متمایز نمودن آن نسبت به دیگر بسته‌بندی‌ها باشد. طراحی مناسب و ظاهر خوب و پرهیز از شلوغی بیش‌ازحد طراحی بسته‌بندی از نکاتی است که باید در نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی به کار گرفته شود.
یک بسته‌بندی احساسات متفاوتی در مخاطب می‌تواند ایجاد نماید
لوکس بودن محصول
بی‌ارزش بودن محصول
این نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی است که چنین احساسات متفاوتی را در مخاطب می‌تواند به وجود آورد. بسته‌بندی‌های لوکس که ظاهری گران‌قیمت دارند می‌توانند تأثیر مثبتی در مشتری به وجود آورند
و ارزش و اعتبار بیشتری به محصول ببخشند.

نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی از منظر قابلیت استفاده

باز شدن بسته‌بندی به شیوه مناسب به معنی کاربردی بودن آن و قابلیت استفاده آسان می‌باشد. از این نظر یک بسته‌بندی خوب باید بتواند به‌سادگی بازشده و محصول داخل آن به‌آسانی در دسترس مصرف‌کننده قرار گیرد. مشکلاتی که در باز کردن برخی از بسته‌بندی‌ها وجود دارد ازنظر روانی و فیزیکی می‌باشد و این مسئله می‌تواند به یک طراحی ناموفق در بسته‌بندی منجر شود.
برای باز کردن یک بسته‌بندی نباید نیاز به نیرویی خارج از حد توان یک انسان باشد همچنین درب بسته‌بندی نباید پیچیده و مبهم باشد. همچنین استفاده از قیچی و چاقو برای باز کردن لایه‌های رویی بسته‌بندی مشکل دیگری است که ممکن است برای افراد مسن بسیار ناراحت‌کننده باشد. اگر برای باز کردن یک بسته‌بندی نیاز به ابزارهای جانبی مثل چاقو , قیچی , دربازکن و … باشد ممکن است باعث صدمه دیدن مصرف‌کننده گردد و یا در هنگام باز کردن بسته‌بندی به محصول آسیب برسد.
اگر بسته‌بندی به شکل خاصی باز می‌شود باید مراحل باز کردن آن به‌صورت تصویری روی بسته‌بندی درج شود تا مخاطب بداند که بهترین روش باز کردن کدام است. دور ریختن برخی از بسته‌بندی‌ها نیز خود مشکل بزرگ دیگری است این مشکلات می‌تواند ناشی از
بزرگ بودن بیش‌ازحد بسته‌بندی
مقاومت آن در مقابل پارگی و ضربه
عدم بازیافت مناسب آن
و مضر بودن آن برای محیط‌زیست باشد.
بنابراین برای تبیین نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی باید به قابلیت باز شدن آسان آن توجه زیادی نمود.

نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی از منظر واکنش‌ها و تأثیر بسته‌بندی در افراد مختلف

نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی را از منظر تأثیر آن در افراد می‌توان موردبررسی قرارداد. یک طراحی خوب و ارزشمند می‌تواند باعث شود یک برند در اذهان مشتریان ثابت‌شده باقی بماند طوری که دیگر محصولات نیز با کپی‌برداری از طراحی این محصولات قصد دارند تا مخاطب را درگیر نمایند و از آن برای جذب مشتری استفاده کنند. بسته‌بندی‌های نازیبا و ارزان نما یک نقطه‌ضعف بزرگ برای محصولات به شمار می‌روند و مشتریان اغلب تمایلی به خرید محصولاتی دربسته بندی‌های بی‌ارزش نیستند زیرا این تصور به وجود می‌آید که کالای داخل آن نیز ارزش چندانی ندارد. معمولاً در فروشگاه‌های مختلف محصولات با بسته‌بندی نامرغوب و بی‌ارزش در قفسه‌های پایین‌تر نگهداری می‌شوند و این تصور در مورد بی‌ارزش بودن محصول در مخاطب پررنگ‌تر می‌شود.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Open chat
    سلام
    چطور میتونم کمکتون کنم؟
    Powered by