مقالات / بسته بندی


بسته بندی مواد غذایی.jpg


بسته بندی

بسته بندی از اجزاء ضروری و موردتوجه یک محصول می‌باشد، چرا که بسته بندی وظیفه شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف عهده‌دار می‌باشد. علم طراحی بسته بندی در واقع علم فناوری و هنر محافظت از محصولات در جهت نگهداری، انتقال، توزیع و انبار و از همه مهم‌تر فروش محصول و استفاده از آن است تا از سویی کمترین صدمه‌ای را در حین تولید تا مصرف محصول و از سویی دیگر به محیط‌زیست وارد گردد.

وظایف بسته بندی

بسته بندی در دنیای امروز از اهمیت زیادی برخوردار است.
تا آنجایی که رشته‌ای تخصصی با عنوان طراحی بسته بندی به وجود آمده است.
زیرا که خلاقیت و جذابیت در طراحی بسته بندی بیشتر از خود محصول اهمیت دارد.
شاخصه‌های هویتی برندهای مختلف نیز با استفاده از طراحی بسته بندی مشخص می‌شود. متناسب با نوع محصولی که درون هر بسته قرار می‌گیرد می‌توان اولویت‌های مختلفی برای بسته بندی در نظر گرفت. به‌عنوان‌مثال بسته بندی مواد غذایی و مواد بهداشتی علاوه بر زیبایی دارای اولویت در حفظ و نگهداری کیفیت محصول و ارائه بهتر و سالم‌تر آن به مشتری است. همچنین در حوزه مواد دارویی این حساسیت‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد. در بحث مواد پلاستیکی و قطعات استحکام و دوام یک بسته بسیار مهم است.
مهم‌ترین وظیفه بسته بندی محافظت از محصول می باشد
و از دیگر اهداف پک نمودن کالاهای مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

محافظت فیزیکی :

اشیاء قرار داده شده درون بسته نیاز به محافظت در برابر سایر عوامل مانند ضربه، لرزش، فشار، حرارت و غیره... دارند. بسته‌ها برحسب نوع محصول درونشان درجات مختلفی از محافظت را ارائه می‌نمایند. محصولاتی که به ضربه , فشار و لرزش حساس باشند نیاز به بسته‌هایی با مقاومت بیشتر دارند و محصولاتی که به نور و گرما حساس هستند نیز باید در بسته‌های مقاوم به نور و حرارت قرار گیرند.

لایه و مانع محافظتی:

محافظت در برابر عدم ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و خاک، اشعه ماوراءبنفش و...، در بسته‌ بندی مدنظر قرار می‌گیرند. عدم نفوذپذیری بسته یک فاکتور اساسی و مهم در طراحی بسته بندی است. در بعضی از بسته‌ها از ماده جذب‌کننده اکسیژن برای کمک به طول عمر بسته و به‌ویژه محصول داخل آن استفاده می‌شود. فشار هوای تعدیل‌شده یا کنترل‌شده نیز در بعضی از بسته‌های غذا گنجانده‌شده‌ است. حفظ کیفیت محتویات داخل بسته و طولانی کردن عمر آن یکی از مهم‌ترین وظایف بسته بندی است. امروزه از بسته‌های وکیوم برای ماندگاری بالاتر مواد غذایی استفاده می‌کنند.
برای آشنایی با این نوع شیوه بسته بندی می‌توانید مقاله ما در این زمینه را مطالعه نمایید.

اطلاع‌رسانی:

بسته‌ها همچنین وظیفه اطلاع‌رسانی در مورد محصول را بر عهده‌دارند.
اطلاعاتی مانند نحوه انبارش و استفاده از محصول، ترابری، چگونگی حذف یا نابود کردن بسته‌ها یا محصولات؛ بر روی بسته‌ها چاپ‌شده و یا توسط برچسب روی آن‌ها چسبیده می‌شوند. تمامی محصولات غذایی، دارویی، پزشکی و شیمیایی بسته‌بندی‌شده باید با استانداردهای معتبر بین‌المللی مطابقت داشته و در برخی موارد با قوانین بین‌المللی یا منطقه‌ای یا انجمنی مانند FDA , IMDG code , و... مطابقت داشته باشند.

بازاریابی:

بسته‌ بندی‌ها و برچسب‌ها می‌توانند توسط بازاریابان برای ترغیب مشتریان بالقوه برای خرید محصول مورداستفاده قرار گیرند. طراحی بسته یک نمود بیرونی ثابت و مهم برای در بازاریابی به شمار می‌رود. ارتباطات بازاریابی و طراحی‌های گرافیکی برای نما دادن به بسته و در اکثر موارد به‌عنوان نقطه اصلی فروش بکار برده شده‌اند. بسته‌ها فروشنده‌های ساکت و خاموشی هستند که در عین سکوت می‌توانند مشتریان زیادی را به سمت خود جذب نمایند. طراحی بسته‌ها , جذابیت و شیک بودن آن‌ها باعث می‌شود تا محصول درون آن‌ها ارزش و اعتبار بیشتری پیدا کند و مصرف‌کننده را ترغیب به خرید آن‌ها نماید
یک محصول هرچقدر هم که خوب و باکیفیت باشد
تا زمانی که در یک بسته بندی مناسب عرضه نشود
نمی‌تواند جایگاه مناسبی را در بازار رقابت به دست آورد.

سهولت و کاربری آسان:

بسته‌ها باید ویژگی‌هایی را به همراه داشته باشند که باعث سهولت در
•    توزیع
•    جابجایی
•    نمایش
•    باز و بسته نمودن دوباره
•    فروش
•    استفاده و استفادهٔ مجدد از آن
گردند. بسته‌هایی که قابلیت استفاده دوباره را دارند و به‌راحتی باز و بسته می‌شوند و یا نگهداری محصول درون آن‌ها ساده‌تر است طرفداران بیشتری در میان مشتریان دارند. مشتریان معمولاً به دنبال بسته‌هایی هستند که بتوانند محصول خود را تا زمانی که از آن استفاده می‌کنند درون این بسته‌ها باقی بگذارند. بسته بندی‌هایی که حتی پس از تمام شدن محصول داخل آن همچنان کارایی لازم را دارند برای مشتریان و مصرف‌کنندگان بهترین انتخاب می‌باشند.

ایمنی:

بسته‌ها همچنین نقشی مهم و اساسی در کاهش ریسک امنیتی برای سلامت محموله‌ها دارند. بسته‌ها با پوشش مقاومتی مناسب بهتر می‌توانند در کاهش آسیب و هم‌چنین جلوگیری از دستبرد به محصول مطلوب واقع شوند. بسته‌ها می‌توانند برای کاهش خطر دستبرد و دسترسی غیرمجاز به کالا، سازمان‌دهی و مهندسی شوند: ساختمان بعضی از بسته‌ها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز عایق مقاومتی دارند و بعضی نیز دارای مهر و لاک برای جلوگیری از باز شدن و دستبرد می‌باشند. بسته‌ها همچنین می‌توانند شامل ابزارهایی مانند بسته‌های زنگ‌دار و یا برچسب‌های RFID باشند.
جهت اطلاع از دستگاه بسته بندی محصولات مختلف می‌توانید با شرکت پیروز پایور سپاهان تماس بگیرید. برای داشتن بسته‌های مناسب انتخاب و استفاده از یک ماشین بسته بندی ایده آل ضروری است و این دستگاه‌ها در شرکت پیروز پک طراحی , تولید و به بازار عرضه می‌شوند.
دستگاه بسته بندی، دستگاه بسته بندی مواد غذایی، دستگاه بسته بندی مواد دارویی، دستگاه بسته بندی قطعات، دستگاه بسته بندی نان، دستگاه بسته بندی کیک، دستگاه بسته بندی کلوچه