مقالات / آینده صنعت بسته بندی و تغییر و تحولات آن


آینده صنعت بسته بندی و تغییر و تحولات آن


آینده صنعت بسته بندی با توجه به پیشرفت های زیادی که در زمینه تکنولوژی و مواد مورد استفاده در صنعت بسته بندی می بینیم می تواند بسیار روشن باشد. همچنین طراحان بسته بندی نیز فرصت های زیادی برای عرضه محصولات و بسته بندی های خود در قفسه های فروشگاه ها پیدا کرده اند که می توانند کالاهای خود را به بهترین شکل به نمایش درآورند.
یک طراح بسته بندی باید تجربه مصرف کنندگان را مرور کرده و ببیند که از این بسته بندی چه خاطره ای در ذهنش حک می شود به این ترتیب می تواند خود را جای مشتری قرار دهد و انتظارات او را بهتر و بیشتر بشناسد این همچنین به ابتکار و نوآوری بیشتر وی نیز می تواند منجر شود. به این ترتیب بسته بندی های جدید می تواند روانه بازار شود اما ارائه ایده های خلاقانه در بسته بندی با این سرعت باورنکردنی چه تاثیری در آینده صنعت بسته بندی می تواند داشته باشد.
در اینجا آنچه که از آینده صنعت بسته بندی می توان انتظار داشت را ارائه خواهیم داد:

آینده صنعت بسته بندی چگونه است؟

یکی از مهمترین مواردی که در آینده صنعت بسته بندی خواهیم دید اهمیت بیشتر به مقوله سفارشی سازی و بابت میل شدن بسته بندی برای مشتری می باشد. مصرف کنندگان به دنبال یافتن کالاهایی هستند که بسته بندی آنها نیز خوشایند و شیرین باشد و این یکی از چالش های جدید و پیچیده در صنعت بسته بندی و طراحی آن است که برندها باید بیشتر به آن توجه نمایند. روی آوردن به تولیدات داخلی یکی دیگر از مواردی است که می توان در آینده صنعت بسته بندی آن را مشاهده نمود. از این رو از برندها انتظار می رود که دیدگاه های اصیل , بکر و قابل اجرا برای بهبود سبک زندگی مشتریان ارائه نمایند.
تغییر رویه و دگردیسی از دیگر مواردی است که در آینده صنعت بسته بندی می توان پیش بینی نمود. مواد اولیه دچار تحول و دگرگونی بسیار زیادی خواهد شد همانطور که در حال حاضر هم کم و بیش شاهد آن هستیم و تکنولوژی تولید بسته بندی نیز با تحول در طرز تفکر مصرف کنندگان و مشتریان متحول می گردد. تولید کنندگان قصد دارند از الگوهایی استفاده کنند که به حفظ محیط زیست کمک بیشتری نمایند و در تولید و طراحی بسته بندی های خود این مهم را به خوبی در نظر گرفته و رعایت کنند.
نوآوری و ابتکار از دیگر نکاتی است که در آینده صنعت بسته بندی شاهد آن خواهیم بود. مصرف کنندگان از برندهای تولید کننده خود انتظار دارند تا موازین اخلاقی , سیاسی و اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهند از این رو ما نیز دوست داریم ببینیم که این تولیدکنندگان چه ترفندهایی را برای جلب توجه مشتری در بسته بندی های خود به کار می گیرند. داستان سرایی مورد مهم دیگری است که در آینده ای نزدیک می توانیم رد پای آن را در طراحی بسته بندی مشاهده نماییم.

عوامل تغییر در گرایش های مصرف کننده

امروزه وجدان اخلاقی و اجتماعی بیدار مصرف کنندگان است که باعث شده است سبک زندگی و انتخاب آنها برای خرید محصولات تحت تاثیر قرار دهد. به این ترتیب مشتریان بیشتر به دنبال خرید محصولاتی هستند که علاوه بر زیبایی ظاهری و ماندگاری دارای ارزش اخلاقی و معنوی نیز باشد. اما در عین حال نباید ابتکارهای جدید دنیای تکنولوژی را نادیده گرفت بلکه می توان از این طریق طراحی های متفاوت , خلاقانه و نو در عین حال جدید و به روز یک تجربه بی نقص برای مشتری خود رقم بزنیم.
کارهای دستی و هنر در میان مردم هنوز هم جایگاه خاص و ویژه ای دارد
و از این جهت است که روش های قدیمی و سنتی در چاپ هنوز از رده خارج نشده است
و کاربرد وسیعی در آینده صنعت بسته بندی خواهد داشت.
در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم که برندهای بزرگ دچار یک تغییر رفتاری شده اند
و مانند برندهای کوچک فکر می کنند
این می تواند ناشی از فشار زیاد و بدبینی مصرف کنندگان باشد.

آینده صنعت بسته بندی در کشورهای مختلف

در عصر حاضر همه ما با سرعت و شتاب بسیار زیادی در حال حرکت هستیم و این دشوار است که بخواهیم یک کشور یا یک منطقه خاص را در طراحی صنعت بسته بندی پیشگام بدانیم. همچنین در حال حاضر نمی توان تفاوت های زیادی در سبک بسته بندی میان غرب و شرق یافت. اما با این حال دو کشور آمریکا و انگلیس در سال های اخیر در عرصه صنعت بسته بندی بسیار پرقدرت ظاهر شده اند و توانسته اند جوایز معتبری را نیز دریافت نمایند که تحسین همگان را برانگیخته است. سبک طراحی بسته بندی در کشورهای یونان و روسیه نیز قابل ستایش است و و کشورهای شمال اروپا اعم از سوئد نیز در این زمینه بسیار خوب عمل کرده اند.
همچنین آینده صنعت بسته بندی در طراحی بسته بندی در سبک های خاص نیز قابل تامل است
برای مثال کره جنوبی در صنعت بسته بندی محصولات آرایشی حرف های زیادی برای گفتن دارد.

مهمترین موقعیت در آینده صنعت بسته بندی

مهمترین مسئله ای که در آینده صنعت بسته بندی خواهیم دید مسئله حفظ محیط زیست است و می بینیم که استفاده از مواد هوشمند و سازگار با محیط زیست توانسته است انقلاب بزرگی در این صنعت به پا کند. این می تواند آینده صنعت بسته بندی را با ویژگی ها و کاربردهایی همراه نماید که از تصور ما خارج است.
مواد جدیدی که در بسته بندی های جدید به کار می روند کیفیت بسیار بالایی دارند و کاملا:
سبک
مقاوم
قوی
و رسانا
می باشند که یکی از این موا گرافن است و انتخاب بسیار مهمی در آینده صنعت بسته بندی به شمار می رود. انتخاب گزینه های هوشمندانه می تواند آینده صنعت بسته بندی را از مشکلات امروزی پاک نماید. برای مثال تکنولوژی نانو یک راهکار جدید و جالب برای محافظت بیشتر از محصولات می باشد که صنعتگران می توانند از آن استفاده نمایند برای مثال بسته بندی ها می تواند به سنسوری مجهز شود که از هدر رفت محصولات در بسته بندی مواد غذایی جلوگیری نمایند
و روش های جدیدی برای:
انبار
ارسال
و استفاده مجدد
از مواد اولیه ایجاد نمایند.

صنعت بسته بندی , بسته بندی , دستگاه بسته بندی , ماشین بسته بندی , بسته بندی مواد غذایی